ZŠ Školní Vrchlabí je držitelem certifikátu Rorýsí škola. Kromě ochrany rorýsů při rekonstrukci školy, účasti na programu ČSO Springalive – Jaro ožívá a sčítání ptáků na krmítku v rámci Ptačí hodinky řeší žáci základní školy také problematiku nárazů ptáků do skel.
V předchozích letech se zapojili do zabezpečování skleněných zastávek MHD ve městě. V rámci programu ČSO Bezpečné zastávky hodnotili rizikovost jednotlivých prosklených zastávek. Všechny rizikové s povolením majitele, tedy města, polepili ručně vyrobenými obrazci ze samolepících fólií. Následně město nechalo instalovat další prosklené a bohužel pro ptáky nepřátelské zastávky. I přes projednávání dané problematiky na Výboru pro životní prostředí Město Vrchlabí neuvažuje o koncepčním řešení, která by eliminovala nárazy ptáků už při zadávání zakázek pro výrobu nových zastávek (prý splňují všechny normy).
Kromě skleněných přístřešků u městské dopravy zjistil učitel a autor příspěvku také problém kolizí ptáků s prosklením části budov základní školy na Liščím kopci. Od ledna do konce října pod okny školy zahynulo 30 ptáků (viz ZDE). Velká okna učeben odráží oblohu a koruny přilehlých stromů. Ptáci sklo nevidí a za letu do skla naráží. Řada nárazů má pro ně fatální následky. Škola reflektovala nabídku ČSO na zaslání 2 000 samolepících polepů zdarma. Ještě před koronavirovém uzavření škol žáci devátých tříd v rámci výuky pracovních činností a ekologie zabezpečili okna ve spojovacích chodbách mezi budovami. Další okna, již v době distanční výuky, začal polepovat učitel D. Vodnárek (jde o práci ve výškách a bezpečnostní opatření neumožňuje zapojení žáků). Aby ochranné polepy měly i vzdělávací hodnotu, jsou v odborných učebnách navrženy tematicky. Okna učebny chemie obsahují příklady atomů, molekul, modelů organických a anorganických sloučenin. V učebně přírodopisu jsou zase okna vyplněna schématy různých typů květenství. Nově se vrátivší deváťáci navrhnou do oken učebny fyziky příklady různých typů souhvězdí, která tam budou ještě během prosince nalepena.
Také žáci pátých tříd se problematikou zabývají. Učí se o nastalém problému a píší žádost školnímu parlamentu a řediteli školy o sjednání komplexní nápravy. Pravděpodobně nám samolepky nebudou stačit, proto koordinátor environmentální výchovy uvažuje o podání městského grantu k nákupu nových samolepících fólií. Účinnost polepů bude sledována v roce 2021 a poté dojde k vyhodnocení celého projektu, který ve škole realizujeme pod názvem Skleněná past.
Dušan Vodnárek